PROGRAM MATERII NA 2020 ROK


Jesienny program Materii skupiał się na aktualnym repertuarze, nowych projektach i metodach pracy łódzkich twórców tańca oraz współpracy z łódzkim środowiskiem artystycznym w dziedzinie muzyki, teatru i sztuk wizualnych. Przygotowując się do pilotażu Przestrzeni Sztuki przeprowadziliśmy blisko 30 spotkań z twórcami tańca w Łodzi, część z nich pochodzi z odległych stron Polski. Pragniemy zaprosić łódzką publiczność do bliższego poznania osób, które najczęściej pokazują swoje spektakle i prowadzą warsztaty poza Łodzią, często są aktywni na międzynarodowej scenie tańca. Chcemy także zapraszać do Łodzi spektakle, które powstały w ostatnich latach oraz nowe produkcje. Spektaklom towarzyszyły spotkania i otwarte lekcje z twórcami.

20.09.2020

Dzień po premierze, dwukrotnie pokazaliśmy spektakl Odyseja Tomasza Ciesielskiego, który powstał w ramach Międzynarodowego Sympozjum „Laboratory of Dance/Dance as a Vantage point”. W spektaklu zrealizowanym w przestrzeniach Dworca Łódź Fabryczna wystąpili Oscar Mafa, Natalia ‘Sarna’ Kladziwa i Paweł Urbanowicz, muzykę stworzyli Sean Palmer i Kuba Pałys. Po spektaklu odbyła się rozmowa z Tomaszem Ciesielskim w przestrzeni spektaklu.

Wrześniowy Moduł 1: Możliwości dla osób średnio zaawansowanych w tańcu współczesnym obejmujący 8 dwugodzinnych zajęć prowadziła Natalia ‘Sarna’ Kladziwa.

Od września do grudnia trwał Moduł Zaawansowany dla osób zaawansowanych w tańcu współczesnym. Moduł był współprowadzony przez zespół pedagogów, autorami jego założeń są Jacek Owczarek i Witold Jurewicz. We wrześniu treningi prowadziły Emilia Biskupik, Ilona Gumowska i Natalia ‘Sarna” Kladziwa. Od października 4 lekcje w tygodniu prowadziły Anna Wytych-Wierzgacz, Greta Polańska-Moidini, Zuzanna Kasprzyk, Natalia ‘Sarna” Kladziwa. Moduł zajęć techniki tańca współczesnego, technikę tańca klasycznego oraz trening pilatesu dla osób na poziomie zaawansowanym, uzupełniony o wykłady dla uczestników dotyczące anatomii funkcjonalnej i indywidualne lekcje pilatesu.

PAŹDZIERNIK

10.10.2020

W Sali Koncertowej Akademii Muzycznej zagrała Pracownia Fizyczna, SzaZa i Goście. Partyturę spektaklu Zdarzenia stworzył i prowadzi na żywo Jacek Owczarek, muzykę tworzą Paweł Szamburski, Patryk Zakrocki / SzaZa. To wyjątkowy projekt grany od 2011 roku, współtworzony przez Iwonę Olszowską, Krzysztofa Skolimowskiego, Pawła Gralę, Ilonę Gumowską, Aleksandrę Łabę oraz Dawida Lorenca i Adriana Bartczaka, którzy pracują obecnie w Carte Blanche w Bergen. Tego wieczora w spektaklu zadebiutowała Julianna Walczak.

Październikowy Moduł 2 Grupowa indywidualność: Improwizacja kontra struktura dla osób średnio zaawansowanych w tańcu współczesnym obejmujący 8 dwugodzinnych zajęć prowadził Sebastian Flegiel.

W tegorocznym programie odbędą się trzy dwumiesięczne Laboratoria choreograficzne dla osób rozpoczynających tworzenie choreografii lub mających za sobą już kilka prac. W ramach Laboratoriów otrzymają dostęp do sali prób i możliwość konsultacji prac. Do pierwszego zaprosiliśmy Katarzynę Myrdę i Katarzynę Paluch, na drugie ogłosiliśmy otwarty nabór, kierując go głównie do osób związanych z Łodzią. Otrzymaliśmy 8 propozycji, wybraliśmy dwie: Magdaleny Widłak, która pracuje z Aleksandrą Salej i Agnieszki Janickiej, która pracuje z Beatą Wierzchołowską i Kacprem Klimczakiem. Laboratoria to czas na eksperymentowanie i badanie, sprawdzanie koncepcji. Nie oczekujemy przygotowania spektaklu ani jego publicznej prezentacji. Uczestnicy każdego z Laboratoriów w wybranej przez siebie formie dzielili się swoją pracą podczas 2 pokazów lub spotkań w uzgodnionym terminie.

Materia nawiązała współpracę z dwoma łódzkimi liceami. W klasie tanecznej Międzynarodowej Szkole Mistrzostwa Sportowego, której partnerem jest Klub Sportowy Ad Astra uczniowie od października do grudnia uczyli się praw fizyki poprzez zajęcia Fizyka w tańcu prowadzone przez naukowca i choreografa Andrzeja Molendę. W VI Liceum Ogólnokształcącym im. Joachima Lelewela zorganizujemy w 2021 roku warsztat tańca jazzowego z Agnieszką Łuczyńską. Młodzież z obu klas, które dotąd się nie znały będzie brała udział w zajęciach i obejrzy spektakle.

31.10-1.11.2020

Madi Rostkowska pracowała u nas nad swoim projektem Geometria nie-pokoju - zapiski z czasów zarazy tańczonym językiem migowym. Podczas projektu, na podstawie obserwacji i rozmów o niepokojach i marzeniach z czasu izolacji powstanie tekst w dwóch językach polskich: Polskim Języku Migowym i fonicznym. Na podstawie tekstu, Madi będzie pracować z trzema osobami nad strukturami choreograficznymi. W ramach całego projektu tancerze i tancerki dostali także lekcje online z podstaw Polskiego Języka Migowego i kultury Głuchych. Poza podniesieniem kompetencji autorki projektu i uczestników oraz rozwojem autorskiej metody pracy z językiem migowym w tańcu, efektem będzie film-spektakl. Projekt realizowany jest w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

LISTOPAD

Listopadowy Moduł 3 dla osób średnio zaawansowanych w tańcu współczesnym obejmujący 8 dwugodzinnych zajęć prowadziła Aleksandra Kozańska-Jóźwiak. Moduł zakończył się pokazem 28.11.2020, niestety z uwagi na obostrzenia nie mogliśmy otworzyć go dla publiczności...

6.11.2020

Spektakl Pawła Grali Matryca [Prześwit] z udziałem Joanny Jaworskiej-Maciaszek i Michała Ratajskiego pokazaliśmy we współpracy ze Sceną Tańca AOIA prowadzoną przez Michała Ratajskiego. Po spektaklu odbyła się rozmowa z twórcami.

16 do 20.11.2020

Elżbieta Chowaniec i Jacek Owczarek spotkali się w pracy w teatrze, ona zajmuje się dramaturgią i pisze sztuki, on choreografią i reżyserią ruchu. Od 2015 badają razem narzędzia dramaturgiczne w choreografii, na zaproszenie Movement Direction dwukrotnie prowadzili intensywne seminaria Ways of Being w Warszawie. Kontynuowali oni w Łodzi swój projekt badawczy Dramaturgia Tańca pracując ze związaną z Łodzią tancerką Aleksandrą Łabą, tancerką i reżyserką ruchu Agnieszka Konopka z Movement Direction, związaną z Lubelskim Teatrem Tańca tancerką Beatą Mysiak oraz tancerką i choreografką Katarzyną Myrdą.

27-30.11.2020

Kolejny raz przyjechały do Łodzi Katarzyna Myrda i Katarzyna Paluch, które w ramach Laboratorium choreograficznego 1 odbyły kolejną serię prób i odsłoniły swój proces twórczy podczas drugiego już pokazu, który niestety z uwagi na obostrzenia był pokazem zamkniętym.

GRUDZIEŃ

Grudniowy Moduł 4: Obecność w ruchu dla osób średnio zaawansowanych w tańcu współczesnym obejmujący 8 dwugodzinnych zajęć prowadziła Ilona Gumowska. Moduł zakończył się zamkniętym pokazem 16.12.2020.

5.12.2020 o godzinie 19:00 zaprosiliśmy na trzy solowe spektakle transmitowane z w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi. Nagradzane i pokazywane na wielu festiwalach spektakle pokazały Zuzanna Kasprzyk - spektakl We are very sorry, but there’s no place for Susanna..., Katarzyna Myrda - spektakl Krystyna in flamenco mood i Julianna Walczak - spektakl Depresja: o tym, jak spakowała moją duszę.

8.12.2020

Nagrania spektaklu In/Side Aleksandry Łaby odbyły się we współpracy ze Sceną Tańca AOIA prowadzoną przez Michała Ratajskiego. Aleksandra Łaba przygotowuje nowy spektakl przy wsparciu programu Stypendia artystyczne Prezydenta Miasta Łodzi 2020. Do projektu zaprosiła Beatę Mysiak, tancerkę związaną z Lubelskim Teatrem Tańca muzyka Macieja Michaluka, projektantkę kostiumów Karinę Mińkowską-Pado. Premierze towarzyszyły otwarte warsztaty prowadzone przez Aleksandrą Łabę, które odbyły się 20.12.2020 w Poleskim Ośrodku Sztuki.

11.12.2020

W Ogrodach Geyera (g.16-19) odbyły się dwa zamknięte pokazy podsumowujące dłuższe projekty Materii:

Pokaz Fizyka w tańcu z udziałem klasy tanecznej Międzynarodowej Szkoły Mistrzostwa Sportowego, której partnerem jest Klub Sportowy Ad Astra poprowadzi Andrzej Molenda.

Pokaz założeń Modułu zaawansowanego, którego autorami są Jacek Owczarek i Witold Jurewicz oraz efektów 4 miesięcznej pracy z grupą współprowadzoną przez grupę pedagogów. We wrześniu treningi prowadziły Emilia Biskupik, Ilona Gumowska i Natalia ‘Sarna” Kladziwa, od października Anna Wytych-Wierzgacz, Greta Polańska-Moidini, Zuzanna Kasprzyk, Natalia ‘Sarna” Kladziwa.

12-13.12.2020

W ramach pilotażu przeprowadzony został projekt społeczny Ja i moja przestrzeń łączący aktywizację kobiet z aspektem prozdrowotnym somatycznych technik tańca, przygotowany przez Marlenę Bełdzikowską i Monikę Jakubowską. Warsztaty były zapowiedzą szerszego projektu w 2021 roku. Partnerami projektu byli: Stowarzyszenie Wspierania Rozwoju Dzieci i Młodzieży Profilaktyczno Rozwojowy Ośrodek Młodzieży i Dzieci PROM , Centrum Praw Kobiet oraz Centrum Służby Rodzinie.

15-16.12.2020

Dwudniowy warsztat Eksploatacja spektaklu tanecznego z Aleksandrą Machnik, dający narzędzia promocji i zarządzania spektaklem oraz budowania marki osobistej obejmował dwa 4 godzinne spotkania w formie ćwiczeń i omawiania zadań. Było to pierwsze szkolenie Materii w ramach profesjonalizacji sektora kultury w dziedzinie tańca dla twórców, kuratorów, pedagogów z Łodzi i regionu. Partonem szkolenia było Forum Tańca.

18.12.2020

Podczas zamknietego pokazu w Ogrodach Geyera Agnieszka Janicka podzieliła się pracą z tancerzami Beatą Wierzchołowską i Kacprem Klimczakiem w ramach Laboratorium choreograficznego 3.

19.12.2020

Pilotażowy projekt Przestrzenie Sztuki zakończyliśmy dwoma wydarzeniami:

Premiera online spektaklu dla dzieci Skarb Nienazwanej Góry w choreografii Krzysztofa Skolimowskiego (premiermowy pokaz 15.12.2020 na Sali Koncertowej Akademii Muzycznej). Bajka jest elementem wydarzenia, które planujemy na przyszły rok: lekcji o tańcu, choreografii i improwizacji z bajką i rozmową z dziećmi. Bajka Krzysztofa Skolimowskiego stworzona jest tak, by dzieci i ich opiekunowie mogli poznać i doświadczyć tworzenia opowiadania ruchem na żywo.

Choreografię Parówki rosną na drzewach przygotowaną w ramach rezydencji od września pokazała Natalia 'Sarna' Kladziwa, która prowadzi kilkunastoosobową grupę Zoki na Zoli od 2 lat. Tworzą ją osoby w różnym wieku ze Śląska i z innych stron Polski.

Pokaz procesu pracy nad spektaklem Amma odsłoniła także Marlena Bełdzikowska. Spektakl do którego zaprosiła tancerki Monikę Jakubowską, Aleksandrę Łabę i Agnieszkę Janicką tworzy wraz z kompozytorką Marią Rumińską i reżyserką świateł Moniką Sidor. Premiera zaplanowana jest na przyszły rok.


Pod koniec roku Materia zrealizowała także:

Digitalizację materiałów archowalnych z Międzynarodowego Festiwalu Improwizacji Tańca Sic! w ramach projektu Instytutu Muzyki i Tańca Digitalizacja Polskiego Tańca, finansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Realizację trailera spektaklu Zdarzenia, w ramach programu PolandDances, realizowanego przez Instytyt Muzyki i Tańca oraz Instytut Adama Mickiewicza

fot. Mariusz Marciniak

19.12.2020: SKARB NIENAZWANEJ GÓRY / spektakl online dla dzieci PREMIERA!


Zapraszamy do obejrzenia transmisji premiery bajki dla dzieci Skarb Nienazwanej Góry 19.12.2020 / 15.00


Spektakl stworzył choreograf Krzysztof Skolimowski do tekstu Juliusza Grzybowskiego. W procesie twórczym brali udział Mateusz Skolimowski, syn Krzysia oraz Zofia i Michał Grzybowscy - dzieci Julka, już prawie dorosłe. Tancerzom wcielającym się bohaterów bajki towarzyszy muzyka na żywo.


Bajka opowiada jak Stan i jego pomocnik Harold, dwaj staruszkowie, którzy chyba trochę zapomnieli że są staruszkami, spotykają syrenę Magdę i szukają skarbu. Potem spotykają Boba i Roba oraz muchę Zdzisławę. Chyba nie powinniśmy wszystkiego opowiedzieć, powiedzmy zatem tylko, że wszystko się dobrze skończy i że Stan z Haroldem odnajdą skarb, chociaż nie będzie taki, jakiego by się spodziewali.

W przyszłym roku, gdy już będziemy mogli spotkać się na scenie, zaprosimy na pełniejszą wersję bajki, złożonej z lekcji o tańcu i choreografii, spektaklu oraz rozmowy i zabawy z dziećmi.

Transmisja bajki spektakli NA PROFILACH GŁÓWNYCH na Facebook Materii, Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Poleskiego Ośrodka Sztuki oraz Łódzkiego Centrum Wydarzeń


Autor tekstu, lektor Juliusz Grzybowski

Współpraca Zofia Grzybowska, Michał Grzybowski

Choreografia Krzysztof Skolimowski

Reżyseria Jacek Owczarek

Muzyka na żywo: Mateusz Skolimowski, uczeń Państwowej Szkoły Muzycznej 1 i 2 stopnia im. I. J. Paderewskiego w Piotrkowie Trybunalskim

Koncepcja kostiumów Zuzanna Markiewicz

Taniec Kacper Klimczak, Justyna Olczak, Julianna Walczak, Zuzanna Wojciechowska, Martyna Wójcik, Ulyana Zaruba

Produkcja: Materia

Premiera online: 19.12.2020

Czas trwania: 40 min


Projekt Przestrzenie Sztuki, którego operatorem jest Materia, jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

Operator Materia

Partnerzy Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Poleski Ośrodek Sztuki, Urząd Miasta Łodzi

fot. Mariusz Marciniak, fot. Ilony Gumowskiej - Robert Kozera

9-12.2020 / Moduł Zaawansowany

105 godzin treningu, 37 osób, 8–osobowa kadra i niewinne podsumowanie, które przerodziło się w kipiący energią godzinny pokaz materiału! Pokaz był zwieńczeniem regularnych treningów, na których tancerze od września pracowali z technikami tańca współczesnego, klasycznego oraz pilatesu, z naciskiem na wzmocnienie oraz profilaktykę dla tancerzy.

Uczestniczyły w nim osoby zaawansowane w tańcu współczesnym, natomiast autorami Modułu Zaawansowanego i jego założeń, byli dr hab. Jacek Owczarek i dr Witold Jurewicz. Zaczynając od września treningi kolejno poprowadziły Emilia Biskupik, Ilona Gumowska i Natalia ‘Sarna” Kladziwa, a regularne lekcje od października Greta Polańska-Moidini, Sarna, Zuzanna Kasprzyk i dr Anna Wytych-Wierzgacz.

Żałujemy, że 11.12 nie mogliśmy odtworzyć tego pokazu dla widzów i że nie wszystkim udało się trenować do końca, ale cieszymy się ogromnie, że w tych trudnych warunkach utrzymaliśmy ciągłość zajęć!

Na zdjęciach z pokazu zobaczycie: Ulyanę Zarubę, Łukasza Kina, Lilę Kowalską, Martynę Wójcik, Anię Kukulską, Justynę Olczak, Kasię Najder, Adę Steinke, Dianę Kostuch i Maję Kaczor.

Treningi odbywały się na dużej sali w filii Poleskiego Ośrodka Sztuki (siedzibie Z.T.L. Harnam) oraz w nowej siedzibie Instytutu Choreografii i Technik Tańca Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w Ogrodach Geyera.


Projekt Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Partnerzy Poleski Ośrodek Sztuki, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi i miasto Łódź

fot. Mariusz Marciniak

8.12.2020: spektakl IN/SIDE Aleksandry Łaby

Aleksandra Łaba zakończyła rezydencję w Materii w ramach Przestrzeni Sztuki. Pracowała nad nowym spektaklem z Beatą Mysiak, tancerką związaną z Lubelskim Teatrem Tańca, muzykiem Maciejem Michalukiem, projektantką kostiumów Kariną Mińkowską-Pado i reżyserem światła Grzegorzem Polakiem. Mamy nadzieję, że wkrótce wrócą do Łodzi i zagrają dla Was.

Ponieważ nie mogliśmy Was zaprosić, spektakl IN/SIDE został sfilmowany na Scena Tańca AOIA przez Marię Łozińską - do obejrzenia wkrótce!

Spektakl powstał przy wsparciu programu Stypendia artystyczne Prezydenta Miasta Łodzi 2020

Ola była także rezydentką Przestrzeni Sztuki w Lublinie Lubelski Teatr Tańca i Centrum Kultury w Lublinie


Projekt Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Partnerzy Poleski Ośrodek Sztuki, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi i miasto Łódź oraz Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych







5.12.2020: 3 spektakle Zuzanny Kasprzyk, Julianny Walczak i Katarzyny Myrdy / transmisja na żywo

Zapraszamy do obejrzenia trzech krótkich spektakli solowych transmitowanych na żywo z Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi 5.12.2020 o godzinie 19:00

Transmisja spektakli będzie widoczna NA PROFILACH GŁÓWNYCH na Facebook: Materia / Łódź, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Poleski Ośrodek Sztuki, Łódzkie Centrum Wydarzeń

Jeśli chcą Państwo otrzymać link, prosimy o kontakt info@materialodz.pl

Transmisja będzie dostępna przez 2 godziny po zakończeniu spektakli, także nawet jeśli nie dacie rady dołączyć punkt 19, nic straconego!


Spektakle stworzyły i zatańczą trzy artystki, na różny sposób związane z Łodzią. Ich prace były prezentowane i nagradzane na wielu konkursach i festiwalach. Julianna Walczak studiuje w Łodzi od 3 lat, należy do kolektywu Connecting Arts. Katarzyna Myrda skończyła w Łodzi studia dwa lata temu i wraca tu podczas twórczych poszukiwań, obecnie w ramach Laboratorium choreograficznego w Materii z Katarzyną Paluch czy projektu Madi Rostkowskiej. Zuzanna Kasprzyk związała się z Łodzią kilka lat temu, tańczy w spektaklach, wykłada na Akademii Muzycznej i tworzy tu swoje choreografie – jedną z nich była zeszłoroczna praca „Biegnący”. Jej spektakl wraca do Polski po 7 latach, po sukcesie na festiwalu w Gdańsku był pokazywany Singapurze, Seulu, Goyang i Kuala Lumpur.


Spektakle nie zawierają scen nagości, ani stroboskopu.

-------------------------------

Projekt Przestrzenie Sztuki, którego operatorem jest Materia, jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

Operator Materia

Partnerzy Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Poleski Ośrodek Sztuki, Urząd Miasta Łodzi

fot.

Katarzyna: Dusa Gábor, zdjęcie pochodzi z SoloDuo Dance Festiwal, wsparcie eferte_Fundacja Rozwoju Tańca w ramach festiwalu Solo Duo Dance Festiwal, Budapeszt 2019

Juianna: Tdream Foto

Zuzanna: fot. Paweł Wyszomirski

We are very sorry, but there is no place for Susanna

choreografia i wykonanie: Zuzanna Kasprzyk

muzyka: Leonard Cohen, Kenny Chao

czas trwania: 15 min


READY?

FIGHT!!!

Solo otrzymało główną nagrodę Solo Dance Contest 2013 w Gdańsku. Fragment werdyktu Jury: Zuzanna Kasprzyk była jedyną kobietą w finale. Jej solo czerpie inspirację z absurdalnej odpowiedzi, którą otrzymała w odpowiedzi na swój wniosek o grant. Ruch oparty jest na sztukach walki, wykonywanych częściowo z wprawą, precyzją i perfekcyjną techniką, a częściowo w stylu kpiącym ze scen walki w grach komputerowych.


Zuzanna Kasprzyk - absolwentka Prywatnej Szkoły Baletowej M.M. Szewczenko w Gliwicach oraz Wydziału Teatru Tańca AST w Krakowie. Pracowała m.in. w Kuala Lumpur Performing Arts Center (B.E.D. reż. R. X. Lee), Operze Narodowej w Warszawie (Ognisty Anioł reż. M. Treliński, chor. T. Wygoda), Warszawskiej Operze Kameralnej (Orfeusz i Eurydyka reż. M. Piekorz, chor. J. Lewandowski) i Teatrze Nowym w Łodzi (Uciechy staroPOLSKIE reż. D. Kopiec chor. J. Owczarek). Współpracowała również z niezależnymi artystami m. in: M. Kuźmiński, R. Dziemidok, S. Bromboszcz, A. Kosiorowska, M. Ratajski. Z Andrzejem Molendą stworzyła spektakl „Biegnący” w ramach rezydencji Młodzi na Scenę Teatru Rozbark w Bytomiu i przy współpracy z Akademią Muzyczną w Łodzi (2019). Obecnie uczy na kierunku Choreografia i Techniki Tańca AM oraz na Wydziale Tańca AHE w Łodzi.


Depresja: o tym, jak spakowała moją duszę

choreografia i taniec: Julianna Walczak

muzyka: Locked Groove

czas trwania: 9 min


Jak świeci słońce to czuję się bardzo zobowiązana wobec niego. Lepiej nic nie mów. O innych się troszczysz, daj sobie czas. Ale w końcu słońce, czuję je na skórze, ale muszę kupić filtr na twarz, znowu blokuje. Dlaczego dbam tylko jak tonę. Wszystko jest zajebiście, ale nie bój się jeździć rowerem. Panie zamykają - Kocham Cię.

Solo prezentowane było podczas finału Solo Dance Contest 2020 w Gdańsku.


Julianna Walczak - tancerka, performerka i instruktor tańca współczesnego. Studentka choreografii na Akademii Muzycznej w Łodzi. Tańcem zajmuje się od 14 lat. Laureatka konkursu choreograficznego Solo Dance Contest 2020 oraz Linkage Contemporary Dance Miniatures w Bułgarii. Występowała i współtworzyła spektakle prezentowane na wielu festiwalach w Polsce, m.in. Warsaw Dance Days i Labirynt. Członek grupy performatywnej Connecting Arts.


Krystyna in flamenco mood

choreografia i taniec: Katarzyna Myrda

muzyka: Angel Canales, Sara Baras and Isaac Albéniz

czas trwania: 6 min


Jestem Milagros. Noszę czerwone spódniczki i tańczę w kolorowych dyskotekach do białego rana, wrzeszcząc „mi corazon” jest „cambio dolor”. Jestem wtedy głośna i wszechobecna w swoim bólu. Jestem Krystyną-kobietą pokorną, wrażliwą, wyrozumiałą, o kojącym dotyku i niezłomnym spokoju. Kobietą mądrą. Kobietą żoną. Kobietą Polką. Kobietą obecną.

Refleksja nad ciałem, którego kodem staje się przynależność do danej kultury. Flamenco zarówno jako metafora, cielesność, kultura, język, muzyka, charakter, siła gestu, a przede wszystkim emocjonalność. To podążanie w kierunku skrajności oraz zawłaszczenie bohaterki „Pętli” Marka Hłaski na potrzeby własnych poszukiwań i scenariuszy. To moja ciekawość względem kobiecej emocjonalności i siły. To moje ciało jako filtr przez które przechodzą pytania o to co buduje mnie jako kobietę, artystkę, człowieka.

Solo zdobyło nagrodę od Anny Godowskiej i od Assena Assenova, Grand Prix oraz nagrodę Organizatora podczas konkursu choreograficznego 3...2...1...TANIEC! 2019. Prezentowane także podczas: finału Solo Dance Contest 2019 w Gdańsku, finału Międzynarodowego Festiwalu Solo Duo Dance Festival Budapeszt 2019 i dwóch edycji „The Wall Series” w Berlinie oraz na licznych festiwalach w Polsce.


Katarzyna Myrda - tancerka, choreograf, promotorka sztuki. Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi i Uniwersytetu Łódzkiego, uczestniczka programu ACTA- Actor Training in a Globalised

World w Copenhagen International School of Performing Arts oraz University of Malta.

Pomysłodawczyni oraz tancerka spektaklu „Dual Fusion” (reż. Paweł Grala, Dotknij Teatru 2018), rezydentka Krakowskiego Centrum Choreograficznego (2018), laureatka III miejsca na konkursie choreograficznym Sense of Move w Tarnowie (wraz z Agnieszką Janicką za za miniaturę spektaklu „Bagaż”). Założycielka Stowarzyszenia Artystycznego PoruszaMY z którym zrealizowała ogólnopolskie projekty jako ich pomysłodawczyni, promotorka, performerka oraz choreografka.


fot. Mariusz Marciniak

1-16.12.2020: Moduł 4: Obecność w ruchu / Ilona Gumowska

Materia zaprasza na grudniowy moduł dla osób średnio zaawansowanych w tańcu współczesnym, obejmujący 6 dwu i pół godzinnych spotkań, które poprowadzi Ilona Gumowska w terminie 1-16.12.2020

Zajęcia odbywać się będą we wtorki 18-20:30 i środy 19-21:30

w dużej sali Akademii Muzycznej w Ogrodach Geyera przy ul. Piotrkowskiej w Łodzi

Zapisy ruszają 19.11.2020 o godzinie 09:00

Decyduje kolejność zapisów wyłącznie przez formularz

Regulamin, dostępność i formularz:

https://forms.gle/3NE1NWzCGXhM7f6x6

Limit osób: 20

Moduł stanowi całość i zapisując się deklarujecie chęć i gotowość uczestniczenia w 6 spotkaniach.

Oczywiście wiemy, że rzeczywistość może pokrzyżować plany, ale jeśli z góry wiecie że będziecie mogli być wyłącznie np. na połowie, nie odbierajcie miejsca innym. Po wyczerpaniu limitu miejsc, osoby będą rejestrowane na listę rezerwową. Osoby te poinformujemy osobnym mailem.

Udział w Module jest bezpłatny


Moduł grudniowy jest ostatnim w 4 modułów miesięcznych realizowanych w ramach pilotażu Przestrzenie Sztuki w 2020.

Wrześniowy prowadziła Natalia Sarna Kladziwa, październikowy Sebastian Flegiel, listopadowy Aleksandra Kozańska-Jóźwiak


OPIS MODUŁU 4

Podstawowym zagadnieniem modułu będzie obecność w ciele. Będziemy ją zgłębiać podczas intensywnego treningu fizycznego opartego na ruchu w kontakcie z podłogą. Bazując na konkretnych zadaniach i wyobrażeniach w improwizacji będziemy eksplorować zagadnienia takie jak: przepływ ruchu, świadome przenoszenie ciężaru ciała, opozycja, suspension i rebounce.

Poprzez świadome korzystanie z sił fizyki w tańcu, pracując na kontinuum napięcia i rozluźnienia oraz synchronizując ruch z oddechem, będziemy poszukiwać szczerej obecności, będącej wynikiem naturalnego poruszania się ciała w przestrzeni.

Moduł zakończony będzie pokazem pracy / prezentacją lub rozmową na sali - ustali to z Wami Ilona.


ILONA GUMOWSKA

tancerka, choreograf, akrobatka, pedagog tańca, psycholog. Przez osiem lat uprawiała gimnastykę artystyczną, a od dziesięciu lat zajmuje się tańcem. Jest absolwentką i pedagogiem w Instytucie Choreografii i Technik Tańca na Akademii Muzycznej w Łodzi oraz stypendystką Alternatywnej Akademii Tańca 2017 w Poznaniu. Jako tancerka pracowała z takimi artystami jak: Daniel Abreu, Roberto Olivan, Marcin Wrona, Tomasz Wygoda, Mariusz Treliński, Abhilash Ningappa, Jacek Owczarek, Roberto Magro, Kaya Kołodziejczyk, Jacek Gębura, Santiago Bello, Jakub Wocial. Uczy na kierunku Taniec na Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi oraz prowadzi warsztaty zarówno w Polsce jak i za granicą z zakresu tańca współczesnego, improwizacji, floorworku z elementami akrobatyki. Współtworzy kolektyw United Limbs - grupę artystów, którzy mają na celu promowanie szeroko pojętego ruchu i tańca współczesnego, poprzez wyjście do widza i zaproszenie go do dialogu, a także edukację i szerzenie wiedzy i praktyki.

więcej o Ilonie + prace i filmy: https://www.talenthouse.com/ilona


Projekt Przestrzenie Sztuki, którego operatorem jest Materia, jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

Operator Materia

Partnerzy Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Poleski Ośrodek Sztuki, Urząd Miasta Łodzi

Współorganizator wieczoru: Scena Tańca AOIA oraz Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych

Jacek Owczarek i Elżbiera Chowaniec podczas warsztatu Ways of Being III w 2019, fot. Marguo Barantseva

16-25.11.2020: Dramaturgia Tańca - projekt badawczy Jacka Owczarka i Elżbiety Chowaniec

Przez kolejne 5 dni Jacek Owczarek i Elżbieta Chowaniec będą w Łodzi kontynuować swój projekt badawczy, pracując ze związaną z Łodzią tancerką Aleksandrą Łabą, tancerką i reżyserką ruchu Agnieszką Jaśkowską-Konopką z Movement Direction, związaną z Lubelskim Teatrem Tańca tancerką Beatą Mysiak oraz tancerką i choreografką Katarzyną Myrdą.

Jacek i Ela spotkali się w pracy w teatrze, ona zajmuje się dramaturgią i pisze sztuki, on choreografią i reżyserią ruchu. Od 2015 roku badają wspólnie narzędzia dramaturgiczne w choreografii, od momentu gdy Jacek zaprosił Elę do pracy laboratoryjnej z prośbą, by narzędzia dramaturgiczne wykorzystywane w pisaniu, pracy nad spektaklami teatralnymi spróbowała przełożyć, zastosować i rozwinąć w spektaklach tańca i pracy ze studentami na kierunku choreografia na Akademii Muzycznej w Łodzi.

Od tamtej pory prowadzą nieustanne badania w tym zakresie, budując pomost między dramaturgią a tańcem. Przez kilka lat udało się zbudować metodologię pracy w oparciu o narzędzia, nomenklaturę narzędzi i krótkie choreografie. Na zaproszenie Movement Direction dwukrotnie prowadzili intensywne seminaria Ways of Being w Warszawie.

Od 2019 roku Ela i Jacek badają narzędzia narracji ruchu i jednocześnie budują przy pomocy tych narzędzi konkretną formę. Jego częścią jest nowy spektakl zaplanowany na 2021 rok. W pierwszej kolejności narzędzia dramaturgiczne posłużą do badania tematu – Apokalipsy i doświadczeń granicznych. Następnie rozpocznie się budowanie materii ruchowej i rozwijanie postaci, wprowadzanie zagadnień gradacji, wariacji, przeciwieństwa i abstrakcji.

Ponieważ narzędzia – metodologia i nomenklatura są nowe, Dramaturgii Tańca będzie towarzyszyć w przyszłym roku także konferencja i forum dyskusyjne. Elżbieta Chowaniec dokumentuje wszystkie etapy pracy nad spektaklem oraz sposoby użycia narzędzi dramaturgicznych i wspólnie z Jackiem i zespołem podzielą się doświadczeniem z osobami zajmującymi się tańcem, choreografią, badaniem i uczeniem tańca.


Projekt Przestrzenie Sztuki, którego operatorem jest Materia, jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

Operator Materia

Partnerzy Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Poleski Ośrodek Sztuki, Urząd Miasta Łodzi

Współorganizator wieczoru: Scena Tańca AOIA oraz Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych

fot. HaWA

6.11.2020: Spektakl Matryca [Prześwit]

6.11.2020 pokazaliśmy spektakl Matryca [Prześwit] w ramach projektu Przestrzenie Sztuki, wspólnie z twórcami spektaklu zaprosiliśmy widzów na Scenę Tańca AOIA, która była partnerem pokazu.

Po spektaklu zaprosiliśmy na rozmowę pospektaklową, podczas której Paweł Grala wraz z tancerzami opowiedzieli o procesie twórczym, kreacji ruchowej i ewolucji spektaklu na przestrzeni 4 lat oraz odpowiedzieli na pytania widzów.


Matryca [Prześwit]

Szary beton, ciąg niewielkich okien, typowe M2, którego rozkład jest identyczny jak wszystkie w tym pionie. Plan mieszkania stanowi formę dla rytmu funkcjonalnego ruchu codzienności, wyznacza jego trajektorie i ogranicza go w swojej przestrzeni. Podobnie konstrukcja ciała determinuje określone sposoby wyrażania emocji.

Paweł Grala jako tancerz i improwizator pracował z Jackiem Owczarkiem, Teatrem Dada von Bzdülöw, Davidem Zambrano, Rosanną Gamson, Robertem Haydenem, Sławkiem Krawczyńskim i Anną Godowską, Katie Duck, Iloną Trybułą i innymi.

Spektakl Matryca [Prześwit] w swojej formie ma stanowić rzeźbę codzienności, w której wymiennie dochodzi do zbliżania i oddalania się w relacji z drugim człowiekiem. Dwa ciała w ograniczonej przestrzeni, dzielą ją i wiążą, są wobec siebie, obok siebie, ze sobą. Dzięki repetycji, transowości oraz architekturze ruchu tworzą rzeźbę, która zaczyna rezonować z takimi pojęciami jak bliskość, brak, miłość, tęsknota.


koncepcja i reżyseria: Paweł Grala

wykonanie: Joanna Jaworska-Maciaszek, Michał Ratajski

muzyka: Maciej Maciaszek

scenografia: Agnieszka Zawartko

Dofinansowane premiery w ramach akcji Dotknij Teatru 2017

Spektakl jest laureatem 1. Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best OFF”

Czas trwania: 50 minut

Spektakl zawiera elementy nagości.


TRAILER: https://www.youtube.com/watch?v=An8G9nJatms

-------------------------------

Projekt Przestrzenie Sztuki, którego operatorem jest Materia, jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

Operator Materia

Partnerzy Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Poleski Ośrodek Sztuki, Urząd Miasta Łodzi

Współorganizator wieczoru: Scena Tańca AOIA oraz Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych

fot. Mariusz Marciniak




WSPÓŁORGANIZATOR




fot. Mariusz Marciniak

4-27.11.2020: Moduł 3: Technika Hortona / Aleksandra Kozańska-Jóźwiak


W listopadzie odbędzie się Moduł 3, obejmujący 8 dwugodzinnych zajęć dla osób średniozaawansowanych w tańcu współczesnym, które poprowadzi Aleksandra Kozańska-Jóźwiak.

W terminie 4-27.11.2020 w dużej sali Akademii Muzycznej w Ogrodach Geyera przy ul. Piotrkowskiej 293/305 w Łodzi. Limit miejsc wyczerpał się pierwszego dnia zapisów, mamy nadzieję zorganizowac warsztaty z Olą Kozańską-Jóźwiak także w przyszłym roku.

Moduł listopadowy jest trzecim w 4 modułów miesięcznych realizowanych w ramach pilotażu Przestrzenie Sztuki w 2020. Wrześniowy prowadziła Natalia Sarna Kladziwa, październikowy Sebastian Flegiel, grudniowy natomiast poprowadzi Ilona Gumowska.


OPIS MODUŁU 3

Technika Hortona jest to jedną z technik tańca modern, która powstała w pierwszej połowie XX wieku. Jej twórca Lester Horton zainteresowany był stworzeniem kompleksowego systemu ćwiczeń z poszanowaniem anatomii, który wzmocni i przygotuje ciało do wykonywania dowolnej techniki. Technika Hortona wspiera silny, precyzyjny ruch, ciało o długich liniach. Ruch oparty jest na opozycji, a ćwiczenia „fortifications” wzmacniają poszczególne grupy mięśniowe. Do najbardziej rozpoznawalnych elementów tej techniki należą: flat back, lateral „T”, lunges, hinges i coccyx balance.

Podczas modułu uczestnicy poznają podstawowe elementy tej techniki w charakterystycznych dla Hortona kombinacjach, ćwiczeniach na środku sali czy też wykonywane po przekątnej. Cały cykl ma za zadanie zwiększenie świadomości, wzmocnienie, uelastycznienie ciała i poprawę koordynacji. Osobom związanym z techniką tańca współczesnego ta propozycja pozwoli popracować nad techniką tańca, a osobom pracujących w technice tańca klasycznego pozwoli zdynamizować ruch. Podsumowaniem warsztatu będzie próba twórczego podejścia do techniki Hortona i potraktowania jej jako punktu wyjścia do stworzenia własnego materiału ruchowego.


Aleksandra Kozańska-Jóźwiak jest tancerką, choreografką i nauczycielką tańca, specjalizującą się w technice tańca jazzowego i współczesnego. Uczyła się w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi, ukończyła kierunek Choreografii i Technik Tańca na Akademii Muzycznej w Łodzi oraz filologię angielską na Uniwersytecie Łódzkim. Przez wiele lat tańczyła w Zespole Tańca Ludowego Harnam, a następnie w zespole tańca jazzowego Teatr Domu Tańca. Technikę jazzową zgłębiała w szkołach Off Jazz Center w Nicei, Harmonic Studio w Paryżu, Pineapple Dance Studio w Londynie. W 2010 założyła własny zespół taneczny JazzinŁódź, z którym zrealizowała dwa spektakle taneczne oraz wiele mniejszych form, które prezentowane były podczas różnych festiwali i konkursów. Za choreografię „Corpo” została nagrodzona w 2015 na Festiwalu Teatrów Tańca w Kielcach oraz w konkursie The International Jazz Open Festiwal w Pardubicach. Pracuje jako nauczyciel tańca jazzowego w Niepublicznej Szkole Baletowej w Łodzi.

------------------------------------------------------------------------------

Projekt Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Partnerami projektu w Łodzi są: Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Poleski Ośrodek Sztuki oraz Urząd Miasta Łodzi

1 LABORATORIUM CHOREOGRAFICZNE

Tej jesieni odbędą się dwa dwumiesięczne laboratoria dla osób rozpoczynających tworzenie choreografii lub mających za sobą już kilka prac. W ramach Laboratoriów otrzymają dostęp do sal treningowych oraz możliwości konsultacji zarówno indywidualnych, jak i grupowych. Pierwsze Laboratorium realizują u nas właśnie Katarzyna Myrda i Katarzyna Paluch.

Katarzyny znają się od dzieciństwa, które dla obu upływało na południu Polski - w Rzeszowie. Ich przyjaźń trwa 25 lat, a pierwsza potrzeba stworzenia wspólnego pełnometrażowego spektaklu narodziła się w tym roku. W lutym odbyły rezydencję artystyczną w Portugalii, dzięki uprzejmości Performact, w którym Katarzyna Paluch realizowała dwuletni kurs. Jak same mówią: „skorzystałyśmy z możliwości krótkiej rezydencji w Portugalii, którą rozpoczynałyśmy od zupełnie innych założeń, a która pozwoliła nam wyłuskać istotę i temat, który chcemy poruszać”.

Projekt Here and now początkowo zakładał próbę odpowiedzenia na pozornie bardzo proste pytanie: jak być tu i teraz. Artystki szukały recepty na dobre życie posiłkując się poradnikami coachingowymi. Badały także budowanie struktury spektaklu umożliwiającej przeżywanie momentu, w którym aktualnie się znajdują. Pierwsze pytania i pierwsze rozwiane wątpliwości pojawiły się w trakcie kilkudniowych wspólnych poszukiwań w Portugalii, które ze względu na aktualną sytuację musiały zostać przerwane.

Po kilku miesiącach rozłąki, powracając wspólnie na salę, okazało się że pierwsza rezydencja nie tylko pozwoliła określić istotę spektaklu, ale nadać mu zupełnie nowy, nieoczekiwany dla artystek kierunek. Spektakl staje się dyskusją na temat stereotypów, procesem poruszania się w zupełnie nowej dla nich strukturze oraz poszukiwaniem własnej tożsamości w odniesieniu do własnych korzeni.

Tworząc spektakl szukają możliwości uczestnictwa w rezydencjach, ale też wsparcia instytucjonalnych partnerów, a my jesteśmy pierwszą przystanią ich podróży. Podczas 8-dniowego pobytu pod skrzydłami Materii pracowały nad założeniami spektaklu, w listopadzie powrócą do nas, aby skonsultować swoją pracę, opowiedzieć o niej i zaprezentować efekt swoich poszukiwań.


Projekt Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Partnerami projektu w Łodzi są: Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Poleski Ośrodek Sztuki oraz Urząd Miasta Łodzi

fot. Mariusz Marciniak

10.10.2020: SPEKTAKL ZDARZENIA

10 października na Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi pokazaliśmy spektakl Zdarzenia, który wraca do Łodzi po wielu latach podróży.

W związku z obostrzeniami zagraliśmy dla wspaniałej publiczności liczącej 28 widzów, a sfilmowany tego wieczoru spektakl jeszcze w tym roku pokażemy online. Prezentacji będzie towarzyszyło spotkanie online z twórcami.


Zdarzenia

Idea, reżyseria i prowadzenie spektaklu: Jacek Owczarek

Muzyka: Paweł Szamburski, Patryk Zakrocki / SzaZa

Taniec: Paweł Grala, Aleksandra Łaba, Iwona Olszowska, Krzysztof Skolimowski, Julianna Walczak


Zdarzenia to projekt grany przez Jacka Owczarka, muzyków Pawła Szamburskiego i Patryka Zakrockiego oraz Pracownię Fizyczną i Gości od 2011 roku. W spektaklu tańcą obecnie Iwona Olszowska, Krzysztof Skolimowski, Paweł Grala, Ilona Gumowska, Aleksandra Łaba oraz Dawid Lorenc i Adrian Bartczak, którzy pracują w Carte Blanche w Bergen. W obsadzie spektaklu debiutuje Julianna Walczak.

Zdarzenia wypełnione są tańcem na granicy ryzyka. Spektakl swoją dynamikę zawdzięcza złożonej strukturze improwizacyjnej partytury, wypracowanej w toku zbiorowych scenicznych działań 5 improwizujących tancerzy, 2 improwizujących muzyków oraz Jacka Owczarka, który włącza się w akcję spektaklu poprzez tworzone na żywo komunikaty, polecenia i komentarze. Charakter spektaklu, cieszącego się niezmiennie żywym odbiorem publiczności dobrze oddaje określenie playfulness – rozigranie, które Victor W. Turner wprowadził do antropologii teatru. Spektakl miał już wiele odsłon, jego istotą jest uniwersalność i aktualność.


Projekt Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Partnerami projektu w Łodzi są: Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Poleski Ośrodek Sztuki oraz Urząd Miasta Łodzi

fot. Mariusz Marciniak

fort. Anna Maria Biniecka / Testigo Documentary

SPEKTAKL IF I WEAR

UWAGA: SPEKTAKL ODWOŁANY!


17 październka odbędzie się prezentacja spektaklu If I wear, który podejmuje temat wizualnej i kinetycznej tożsamości.

Autorki Marta Kosieradzka i Agnieszka Sterczyńska pracowały nad nim na rezydencji w Kelim Choreography Center Bat Yam w Tel Avivie.

Spektakl zostanie zaprezentowany w ramach konkursu na najlepszy spektakl teatru niezależnego "The Best Off".

Pokaz o godzinie 19:00 w siedzibie ZTL "Harnam" przy ul. Piotrkowskiej 282a, w filii Poleskiego Ośrodka Sztuki. Po spektaklu odbędzie się rozmowa z artystkami w kawiarni Kipisz.

Obowiązuje rezerwacja miejsc: zapisy@pos.lodz.pl

Szczegóły w linku:

https://www.facebook.com/events/613735859296102?

Projekt Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Partnerami projektu w Łodzi są: Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Poleski Ośrodek Sztuki oraz Urząd Miasta Łodzi.

fot. Janusz Ratecki

7-29.10.2020: MODUŁ 2: Sebastian Flegiel

Moduł 2: Grupowa indywidualność - Improwizacja kontra struktura / Sebastian Flegiel

Drugi, październikowy moduł zajęć dla osób średniozaawansowanych w tańcu współczesnym obejmujący 8 dwugodzinnych zajęć prowadzi Sebastian Flegiel.

Moduł październikowy jest drugim w 4 modułów miesięcznych realizowanych w ramach pilotażu Przestrzenie Sztuki w 2020

Moduł 1 poprowadziła Natalia ‘Sarna’ Kladziwa, kolejne poprowadzą:

  • Aleksandra Kozańska-Jóźwiak (listopad)

  • Ilona Gumowska (grudzień)

OPIS

Grupowa indywidualność - Improwizacja kontra struktura

Zajęcia prezentujące i zapoznające z konceptem improwizacji grupowej, oparte o techniki natychmiastowej kompozycji oraz kontakt improwizacji - w ujęciu “soft touch”. Tematem przewodnim jest rozpoznanie wachlarza możliwości wewnątrz dualizmu jednostka - grupa.

Moduł przeprowadzony będzie za pomocą serii ćwiczeń mających na celu zapoznanie uczestników z możliwościami kreacji wewnątrz ramy jaką jest współdziałanie w grupie. Moduł zakończy omówienie procesu pracy w ujęciu “instant composition”.

---------------------------------------------

SEBASTIAN FLEGIEL O SOBIE:

“Od dwóch dekad zbieram i sklejam w spójną całość doświadczenia pochodzące z wielu dziedzin ruchu. Jestem tancerzem, ruchowcem, performerem, dyplomowanym instruktorem tańca, certyfikowanym masażystą oraz adeptem Aikido. Fascynuje mnie motoryka, anatomia, dynamika ruchu. Jego znaczenie i odbiór przez widza w oparciu o wspólnie czytaną symbolikę. Moje doświadczenie pozwala mi przyglądać się ruchowi z wielu perspektyw jednocześnie. Lubię dokonywać fuzji wiedzy dotyczącej różnych dziedzin. Lubię dokonywać jej w ruchu, jak i siedząc z kawą przy stoliku. Lubię o ruchu myśleć, a potem sprawdzać co z tego myślenia wynika w praktyce.

Jestem filozofem i inżynierem, tnę ruch, rozkładam na części pierwsze i potem znów sklejam.

Codziennym aktem istnienia poszerzam wiedzę o ciele i procesach, jakie w nim zachodzą.

Aktywnie uczestniczę w popularyzacji tańca współczesnego i Kontakt Improwizacji w Polsce i za granicą. Szczęśliwie udało mi się na mojej drodze spotkać wielu świetnych nauczycieli i instruktorów z wielu dziedzin ruchu, którymi się zajmowałem i zajmuję. W przestrzeni CI byli to Nancy Stark Smith, Chris Aiken, Alicia Greyson, Karl Frost, Martin Keogh, Adrien Russi, Claire Filmon, Ray Chung, Rick Nodine, Charlie Morrissey, Roberta Anderson, Thomas Kempe, Andrew Harwood, Angela Dony oraz wielu innych.

Od 2013 roku regularnie uczę na Ogólnopolskich Warsztatach Tańca Współczesnego „Na Bosaka” w Połczynie Zdroju. Jestem autorem dwóch tekstów w antologii Kontakt improwizacja w Polsce (Warszawa 2019). Brałem udział w przedsięwzięciach oraz projektach artystycznych w Polsce, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji, Słowacji i Niemczech Współpracowałem z Kolegium Badań Interdyscyplinarnych "Artes Liberales" Uniwersytetu Warszawskiego, wprowadzając studentów w świat tańca współczesnego. W Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu, pracowałem warsztatowo z Teatrem ZAR. Dla Teatrów CHOREA z Łodzi i Dada von Bzdulow z Gdańska, prowadziłem zajęcia w technice Kontakt Improwizacji.”

---------------------------------------------

Projekt Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Partnerami projektu w Łodzi są: Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Poleski Ośrodek Sztuki oraz Urząd Miasta Łodzi


fot. Mariusz Marciniak

fot. Mariusz Marciniak

14.09-15.12.2020: MODUŁ ZAAWANSOWANY

MATERIA zaprasza na trwający 4 miesiące moduł zajęć dla osób zaawansowanych w tańcu współczesnym.

Moduł jest współprowadzony przez grupę pedagogów, autorami jego założeń są Jacek Owczarek i Witold Jurewicz

Moduł obejmuje regularne zajęcia techniki tańca współczesnego, technikę tańca klasycznego oraz trening pilatesu dla osób na poziomie zaawansowanym, uzupełnione o indywidualne lekcje pilatesu i konsultacje z fizjoterapeutą.

Wrześniowe zajęcia prowadzone były przez Emilię Biskupik, Ilonę Gumowską i Natalię ‘Sarna” Kladziwą

W październiku zajęcia odbywać się będą 4 razy w tygodniu po 2,5 h (w czwartki 1,5h). Poprowadzą je:

  • poniedziałki 18:00-20:30 - Greta Polańska-Moidini

  • wtorki 18:00-20:30 - Natalia ‘Sarna” Kladziwa

  • czwartki 18:00 - 19:30 - Zuzanna Kasprzyk

  • piątki 17:00 - 19:30 - Anna Wytych-Wierzgacz

Moduł zaawansowany jest bezpłatny.

Zapisy wyłącznie poprzez ankietę: https://forms.gle/kjCafPQYiumfoN688

Decyduje kolejność zapisów.

Ew. pytania: info@materialodz.pl


---------------------------------------------

Projekt Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Partnerami projektu w Łodzi są: Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Poleski Ośrodek Sztuki oraz Urząd Miasta Łodzi

KADRA MODUŁU ZAAWANSOWANEGO

GRETA POLAŃSKA-MOIDINIchoreograf, pedagog tańca, instruktor i szkoleniowiec pilatesu z piętnastoletnim doświadczeniem, wykładowca akademicki. Absolwentka Kalifornijskiego Instytutu dla Profesjonalistów Pilates Body Art and Science International (BASI). Przez wiele lat była tancerką Teatru Tańca Współczesnego Alter w Kaliszu. Jest autorką wielu spektakli tanecznych w Polsce i w Grecji, w tym choreografem autorskiego widowiska otwierającego olimpiadę w 2004 roku w Volos w Grecji. Założyła prywatną szkołę tańca i Pilates Studio w Grecji, gdzie mieszkała w latach 2002-2017. Prowadziła wiele kursów instruktorskich, warsztatów i szkoleń pilatesu w Polsce, Grecji, Anglii i Turcji. Obecnie mieszka w Warszawie. Od 2017 roku wykłada anatomię funkcjonalną, pilates i ruch sceniczny w Instytucie Choreografii i Technik Tańca na Akademii Muzycznej w Łodzi. Napisała podręcznik do nauki pilatesu z zakresie ćwiczeń na macie w języku polskim, wzbogacony o profilaktykę dla tancerzy.
NATALIA 'SARNA' KLADZIWAtancerka, choreograf i pedagog tańca. Występowała na wielu polskich scenach, a także w Niemczech, Austrii, Grecji i Korei Południowej. Ukończyła Prywatną Szkołę Baletową im. M. M. Szewczenko w Gliwicach, ukończyła Anton Bruckner Privatuniversität w Linz w Austrii. Przez 12 lat była tancerką w zespole „Teatr Wyobraźni” w Zabrzu. Członkini street-dance’owej ekipy „Ślunski Azyl”, wielokrotnie nagradzanej na zawodach, znanej z polskiej edycji programu Got to Dance 2013, tancerka łódzkiej grupy KIJO, Anna Achimowicz Dance Company, współpracowała z zespołem muzycznym COSOVEL, wzięła udział w kreacji Anton’a Lachky speede puzzle na festiwalu one small step na Korfu (2017), współpracowała z zespołem Art Movement Marcina Mrozińskiego. Gra w spektaklach Tomka Ciesielskiego Karaoke oraz Odyssey. Założycielka i choreograf grupy Zokinazoli, organizatorka licznych warsztatów tańca.
ZUZANNA KASPRZYKtancerka, nauczycielka tańca, instruktor pilates. Absolwentka Prywatnej Szkoły Baletowej M.M. Szewczenko w Gliwicach oraz Wydziału Teatru Tańca PWST w Krakowie (obecnie Akademii Sztuk Teatralnych). Pracowała m.in. w Kuala Lumpur Performing Arts Center, Operze Narodowej w Warszawie, Warszawskiej Operze Kameralnej, Teatrze Nowym w Łodzi, Wrocławskim Teatrze Tańca i Teatrze Tańca Caro w Siedlcach oraz z niezależnymi artystami m.in. M. Kuźmińskim, R. Dziemidokiem, A. Kosiorowską, M. Ratajskim. Zdobywczyni pierwszej nagrody na Solo Dance Contest 2013 w Gdańsku za choreografię "We are very sorry, but there is no place for Susana", którą prezentowała również na festiwalach w Seulu, Goyang i Kuala Lumpur. W 2019 wraz z Andrzejem Molendą stworzyła spektakl „Biegnący”. Uczy na kierunku Choreografia i Techniki Tańca Akademii Muzycznej oraz na Wydziale Tańca Akademii Humanistyczno–Ekonomicznej w Łodzi.
ANNA WYTYCH-WIERZGACZ tancerka, choreograf, pedagog tańca, absolwentka specjalności Taniec na Wydziale Sztuk Scenicznych Uniwersytetu Paris VIII w Paryżu, posiada dyplom licencjacki z filologii romańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego oraz dyplom tancerza zawodowego przyznawany przez Związek Artystów Scen Polskich. Uczestniczyła w intensywnym kursie techniki Marthy Graham Summer Intensive w Martha Graham Center of Contemporary Dance w Nowym Jorku. W latach 1990-2005 tancerka Teatru Tańca ALTER. Zatańczyła w spektaklu Odwrócenie (2004) i Trzcina (2004) w choreografii Tomasza Wierzgacza. Tworzy solowe spektakle i działania performatywne, uczy technik ruchowych, choreografii i analizy form scenicznych. Tworzy formy sceniczne, filmowe i działania artystyczno-animacyjne w Policealnym Studium Animatorów Kultury w Kaliszu oraz w Instytucie Choreografii i Technik Tańca Akademii Muzycznej w Łodzi.
WITOLD JUREWICZ nauczyciel tańca, choreograf, reżyser, performer, wykładowca w Instytucie Choreografii i Technik Tańca Akademii Muzycznej w Łodzi. Założyciel, dyrektor artystyczny i choreograf Teatru Tańca Alter. W latach 1992-2008 dyrektor artystyczny festiwalu Międzynarodowe Prezentacje Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu. Autor programu nauczania tańca współczesnego i teorii ruchu. Twórca techniki ruchu wykorzystującej punkt podparcia jako podstawę do ruchu zgodnego z indywidualną motoryką ciała. Współpracuje z teatrami dramatycznymi w całej Polsce, m.in.: Teatrem im. Jaracza w Łodzi, Teatrem im. Bogusławskiego w Kaliszu, Teatrem im. Słowackiego w Krakowie, Teatrem Polskim w Poznaniu, oraz Teatrem im. Modrzejewskiej w Legnicy. Bierze udział w licznych projektach tanecznych i teatralnych. Prowadzi warsztaty w kraju i za granicą.
JACEK OWCZAREKtancerz, choreograf, pedagog, kierownik Instytutu Choreografii i Technik Tańca na Akademii Muzycznej w Łodzi, dyrektor Materii. W latach 1994-2003 był tancerzem Teatru Tańca Alter w Kaliszu, współpracował z Teatrem Bretoncaffe w Warszawie. Był aktorem i tancerzem w Teatrze Nowym w Łodzi. Tworzył choreografię, ruch sceniczny i występował w kilkudziesięciu przedstawieniach teatralnych, współpracował m.in. z Pawłem Miśkiewiczem, Mikołajem Grabowskim, Piotrem Cieplakiem, Konradem Dworakowskim oraz Darią Kopiec. Od 1996 uczy tańca współczesnego i kontakt improwizacji. Brał udział w międzynarodowych projektach. W 2009 założył w Łodzi grupę Pracownia Fizyczna. Tańczył w spektaklu Soul Project / PL Davida Zambrano, zrealizowanego przez Pracownię Fizyczną we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne.
ILONA GUMOWSKAtancerka, choreograf, akrobatka, pedagog tańca, psycholog. Przez osiem lat uprawiała gimnastykę artystyczną, a od dziesięciu lat zajmuje się tańcem. Jest absolwentką i pedagogiem w Instytucie Choreografii i Technik Tańca na Akademii Muzycznej w Łodzi oraz stypendystką Alternatywnej Akademii Tańca 2017 w Poznaniu. Jako tancerka pracowała z takimi artystami jak: Daniel Abreu, Roberto Olivan, Marcin Wrona, Tomasz Wygoda, Mariusz Treliński, Abhilash Ningappa, Jacek Owczarek, Roberto Magro, Kaya Kołodziejczyk, Jacek Gębura, Santiago Bello, Jakub Wocial. Uczy na kierunku Taniec na Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi oraz prowadzi warsztaty zarówno w Polsce jak i za granicą z zakresu tańca współczesnego, improwizacji, floorworku z elementami akrobatyki. Współtworzy kolektyw United Limbs.
EMILIA BISKUPIKtancerka, akrobatka, choreograf, pedagog tańca. Zajmuje się teatrem fizycznym, techniką kontakt improwizacji i tańca współczesnego, floorwork-iem oraz improwizacją. Od 2013 roku współtworzy Teatr Tańca KIJO w Łodzi, w którym zajmuje się działalnością artystyczną, trenuje, tworzy, uczy, pracuje z młodzieżą. Ma duże doświadczenie sceniczne, realizuje wiele projektów oraz spektakli. Współpracuje również z Teatrem V6, gdzie rozwija się w dziedzinie akrobatyki powietrznej, występuje w różnorodnych spektaklach taneczno-akrobatycznych. Współorganizatorka i nauczycielka techniki kontakt improwizacji na FRU Festiwalu oraz w Akademii Kontakt Improwizacji w Łodzi. W 2019 roku wykładowca na kierunku taniec w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Magister Ratownictwa Medycznego.

Fot. Mariusz Marciniak